Suudiler El Cezire’ye rakip kanal kurdu
Emre ERGÜL
Veliaht Prens Muhammed bin Selman’ın “2030 Vizyonu” çerçevesinde ekonomiden sosyal hayata, spordan turizme değişiklikler yaratan Suudi Arabistan, küresel medya etkinliğini artırmak için harekete geçti.
Küresel bir iş merkezi olmak için çeşitli düzenlemelere imza atan Suudi Arabistan, Cristiano Ronaldo’yu transfer etti, Dubai’den “Ortadoğu’nun turizm cenneti” ünvanını almak için Kızıldeniz sınırında “turizm merkezleri” inşa etmeye başladı, Katar da sahip olmak için. medyadaki sözler. El Cezire’ye karşı İngilizce yayın yapacak bir kanal kurmaya karar verdi.
İngiliz Financial Times gazetesinin haberine göre Kral Selman’a bağlı The Saudi Research and Media Group’a (SRMG) talimat verildi bile. Hazırlıklar erken bir aşamada olsa da gazeteye konuşan konuya yakın isimler, “Fizibilite çalışması yapmak için uluslararası medya danışmanlık şirketleriyle şimdiden görüşmeler yapıldı” dedi.
“Normalleşmeye yardımcı olun”
1996 yılında kurulan Al Jazeera Television, yıllar içinde Katar’ın dünya çapında bilinirliğini artıran değerli bir medya kuruluşu haline geldi.
Suudilerin El Cezire’nin etkisini irdelediklerini belirten bir bölüm, “Para önemli değil, Riyad’ın amacı Suudilerin adını dünyaya duyurmak” dedi; Bir başka bölüm ise haber kanalının para kazanması durumunda harekete geçeceğini öne sürdü. Uluslararası medya analisti Claire Enders, haber kanallarının nadiren kar ettiğine dikkat çekerek, “Suudiler gibi işverenlerin amacı bu değil” diyenler arasında yer alıyor.
Suudi Krallığı’nın, spor yayın haklarının alınması da dahil olmak üzere Katar’ın medya stratejisini yakından takip ettiğini belirten Enders, “Suudiler fiili olarak aynı kuralları uygulayacak” dedi ve ekledi: “El Cezire, Katar’ın normalleşmesine yardımcı oldu.
Suudi Arabistan, dünyadaki konumlarını meşrulaştırmak ve insanlara ulaşmalarına yardımcı olmak için benzer bir medya stratejisine yatırım yapmak için sınırsız kaynağa sahip. Bir haber kanalı, milyarlarca dolarlık daha geniş bir medya stratejisinin parçasıdır.” SRMG, AlSharq Al-Awsat gibi önde gelen Arap gazeteleri de dahil olmak üzere toplam 36 yayına sahiptir. 2017’de İngiliz The Independent gazetesinin yüzde 30’unu satın alan kümenin iki Türkçe yayını bulunuyor.
SRMG’nin kuruluşu, kümenin ilk şirketi olan Al-Medina Basım ve Yayın Şirketi’nin kurulduğu 1963 yılına dayanmaktadır. 1972 yılında şirketin adı Saudi Printing and Packaging Company (SPPC) olarak değiştirildi ve SRMG resmi kuruluş tarihini 1972 olarak gösterdi. Şirket, 1978 yılında Londra’da İngiltere şubesini kurarken; 1988 yılında Riyad’da limited şirket olarak tescil edilmiştir. Kayyum olan ilk Arap şirketi olan SRMG, 2006 yılında Suudi borsasında halka açılmıştır.